Monday 14 March 2016

RESEPI 1 : KENGSOM IKAN DURI

Nie Masakan Yang Saya Suka..Kengsom...Tak Kisah Lah Masak Ngan Apa...Ikan Pari Ke..Ikan Kembung Ke Ikan Duri Ke...Ikan Siakap Ke ...Semua Saya Suka....Nie Resepi Yang Saya Buat Tahun Lepas SEPT 2015..Baru Nak Update Blog..Heheheh..Saya Nie Suka Masak...Cuma Kadang2 Time Malas Tu Yang Jemmm....Heheheheh....So Di bawah Nie Saya Sertakan Resepi KENGSOM IKAN DURI ...SELAMAT MENCUBA....


KENGSOM IKAN DURI



BAHAN BAHAN (KISAR )
1.      Halia (Sebesar Ibu Jari)
2.      Bawang Merah (2 Biji)
3.      Bawang Besar (1 Biji)
4.      Bawang Putih (2 Ulas)
5.      Cili Api ( 7 Biji) Nak Pedas Tambah Lagi
6.      Sedikit Lada Hitam (X Mau Bubuh Pn X Pa)
7.      Belacan (Ikut Citarasa)

BAHAN BAHAN LAIN
1.      1.Ikan Duri (Ikut Suka Nak Letak Ikan Apa)
2.      3 Batang Serai
3.      Air Asam Jawa
4.      2 Asam Keping
5.      Timun @ Umbut Kelapa
6.      Daun Kelsom

CARA -CARANYA:
1.      Kisar Semua Bahan Bahan Kisar..
2.      Panaskan Minyak N Goreng Sedikit Belacan Sampai Wangi..Kemudian Masuk Bhn Bhn Kisar Tadi...Tumis Sehingga Naik Bau.
3.      Masukkan Air Asam N Asam Keping Secukupnya N Tambah Air Sekiranya X Mau Masam Sgt.Tunggu Sehingga Mendidih
4.      Potong Timun N Umbut Kelapa Dan Masukkan .
5.      Masukkan Ikan Dan Daun Kelsom..

6.      Perasakan Kuah Dengan Garam N Gula..





No comments: